Strona główna # komputery i konsole Hosting i domena – jak wybrać firmę?

Hosting i domena – jak wybrać firmę?

Nie ma takiej konieczności, aby wykupić usługę hostingową i zarejestrować domenę w jednej firmie. Jednak korzystanie z usług tej samej marki w zakresie obu usług może okazać się po prostu opłacalne. Z jakimi korzyściami się to wiąże? Na co należy zwracać uwagę, wybierając operatora domen i dostawcę usług hostingowych?

Wybieramy dostawców usług

Szukając firm, które zapewnią nam powierzchnię serwerową i umożliwiają rejestrację domen, warto brać pod uwagę wiele istotnych kryteriów, które wiążą się nie tylko z kosztami samych usług, ale również z jakością ich działania. Zastanawiasz się, co to jest hosting, a także na jakie kwestie należy zwrócić uwagę, aby podjąć właściwą decyzję.

  1. Możliwość korzystania z domen od innego operatora – w dalszym ciągu możliwe jest, że firma hostingowa będzie naliczała klientowi opłatę za opcję dodania domeny, która została zarejestrowana u innego operatora. Koszt ten może nawet przekraczać cenę przedłużenia domeny na kolejne 12 miesięcy. W ten sposób firma hostingowa próbuje sugerować klientowi transfer domen właśnie do niej. Obecnie jednak takie praktyki są coraz rzadsze i firmy hostingowe pozwalają dodawać domeny z zewnątrz za darmo.
  2. Taniej w pakiecie – bardzo często firmy hostingowe pozwalają skorzystać za darmo z domeny, jeśli kupi się w tej samej firmie hosting. To jednak należy przekalkulować. Na przykład hosting stron internetowych w AZ.pl umożliwia korzystanie z powierzchni serwerowej przez pierwszy rok za mniej niż 10 zł, a przy tym nic nie stoi na przeszkodzie, aby odrębnie korzystać również z promocji na domeny. Tak więc nie zawsze taka promocja łączona rzeczywiście jest bardzo atrakcyjna.
  3. Promocja, ale bez umowy na 24 miesiące – na rynku spotkać się można z promocjami, gdzie konto hostingowe można założyć na rok za bardzo niską kwotę, ale czy na pewno nie podpisujemy jednocześnie umowy na 2 lata, z obowiązkiem przedłużenia na kolejny rok w cenie regularnej? Analogicznie jeśli chodzi o domeny internetowe. Czy rejestracja domeny na 12 miesięcy za darmo nie będzie jednocześnie wymagała od nas jej przedłużenia na kolejny rok w bardzo wysokiej cenie? Ogólnie przy ocenie opłacalności usług tego typu warto brać pod uwagę koszt za 2 lata, a nie za rok – nawet jeśli nie ma obowiązku korzystania z nich przez te 2 lata.
  4. Test usługi to standard – firma hostingowa powinna dać możliwość sprawdzenia swoich usług podczas okresu testowego, który do niczego nie zobowiązuje. Najczęściej taki test to 14 dni i jest to wystarczający czas, aby móc sprawdzić, jak działa BOK czy też ogólnie, jak sprawuje się hosting. Czy uptime w tym czasie był tak wysoki, jak wskazuje na to firma? Czy BOK odpowiedział szybko i rzetelnie na pytania? Natomiast w przypadku domen nie ma czegoś takiego jak okres testowy. Na przykład w przypadku domen polskich możliwa jest ich rezerwacja, gdzie mamy 14 dni na ich opłacanie, ale w tym czasie nie mamy możliwości korzystania z nich. Pozostaje do naszej dyspozycji po rejestracji, czyli po prostu po tym, jak zapłacimy za prawa do korzystania z nich przez 12 miesięcy.
  5. Panel zarządzania – zarządzanie usługami odbywa się w systemie danej firmy. Warto poświęcić trochę czasu na poznanie tego systemu i ocenę jego działania. Czy jest domyślny? Czy nie sprawia problemów? Czy firma zadbała o odpowiednie materiały w FAQ, tak aby nawet osoba początkująca mogła szybko i bez niczyjej pomocy rozwiązać pojawiające się problemy?
  6. Wydanie kodu authinfo – koniecznie należy sprawdzić, na jakich zasadach firma wydaje kod authinfo domeny. Jest on niezbędny do przeniesienia domeny do innego operatora. Firma może go wydawać na podstawie pisemnego wniosku, na podstawie wniosku wysyłanego e-mailem albo po prostu pozwalać wygenerować go samodzielnie w ramach oferowanego systemu. Warto również sprawdzić opinie innych użytkowników – czy firma nie sprawiała problemów przy przenoszeniu domen do innego operatora?

Hosting i domena w jednej firmie?

Korzystanie z obu usług w jednej firmie może, ale nie musi być bardzo opłacalnym rozwiązaniem. Za każdym razem należy porównywać warunki. To, że dany operator oferuje bardzo dobry hosting stron internetowych, nie musi oznaczać, że ma tak samo dobrą ofertę pod względem domen.

Krzysztof Marecki
"Człowiek komputer", zapalony fan nowych technologii i wszystkiego, co związane jest ze światem cyfrowej rzeczywistości. Niezłomny gracz, tester i recenzent, oddający się swojej pasji każdego dnia.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Must Read

Edycja ślubnego wideo z odpowiednim oprogramowaniem

Jeszcze 20 lat temu mało kto mógł podziwiać siebie na jakimkolwiek nagraniu. Prym wiodły nieśmiertelne weselne kasety VHS, dzięki którym można było przez bite...

Optymalizacja produkcji z systemem MES – dobry wybór to OptiMES

W dobie wolnego rynku wolność i możliwość wyboru między różnymi konkurencyjnymi propozycjami może być zarazem błogosławieństwem i przekleństwem. Dlatego ułatwiamy sprawę wychodząc naprzeciw producentom...

Backup danych i reguła 3-2-1 – na czym polega i dlaczego warto z niej korzystać?

Właściwa ochrona danych elektronicznych ma szczególne znaczenie dla firm, gdyż ich utrata zwykle niesie za sobą bardzo poważne konsekwencje finansowe i wizerunkowe. Najlepszym sposobem...

Zalety zakrzywionych monitorów

Być może spotkałeś się już z nazwą „curved monitor”. To nic innego, jak monitor z wklęsłym ekranem. Poza niewątpliwymi walorami estetycznymi niesie wiele innych...

Serwer VPS Windows dla przedsiębiorcy

Skuteczny Mikroprzedsiębiorca w Sieci Tak wiele czynników trzeba brać pod uwagę, kiedy prowadzi się i rozwija własną firmę. Częstym problemem mikroprzedsiębiorców jest wybór pasujących im...