Jaką platformę e-commerce wybrać?

0
243

Wybór odpowiedniej platformy e-commerce bywa często bardzo problematyczny. Wiele firm ma trudności z podjęciem decyzji, przez mnogość czynników jakie należy wcześniej przeanalizować. Platforma musi być bowiem dostosowana do potrzeb przedsiębiorstwa, tudzież realizowanego w aktualnym czasie projektu. Osoba analizująca wszelkie dostępne platformy e-commerce często napotyka się na ciekawe rozwiązania.

Rodzaje platform e-commerce

Możemy wymienić cztery typy platform:

  • Platformy SaaS, czyli Software as a Service
  • Platformy oparte na licencji
  • Platformy Open-Source
  • Platformy dedykowane
  1. Platformy SaaS

    Do nich zaliczamy takie rozwiązania jak: Shoper, IAI-Shop, Shopify, Codarius, Sky-Shop.

    Taki rodzaj oprogramowania bywa nazywany chmurowym. Nie ma konieczności inwestowania w serwery przez jego właściciela, platforma utrzymuje się w chmurze danej firmy. Korzystanie z niej nie niesie ze sobą żadnych comiesięcznych opłat, jednak bywają wyjątki, pewne systemy posiadają abonent roczny. Decydując się na tę platformę, otrzymujemy system od razu gotowy do działania i sprzedaży. Otworzenie sklepu zajmuje niewiele czasu, dzięki czemu sprzedaż możemy rozpocząć w bardzo krótkim czasie. Platforma może być w sposób dowolny modyfikowana, dostępnych jest wiele szablonów oraz modułów. Największym minusem tego rozwiązania jest ograniczenie rozwoju sklepu, bardzo zaawansowane moduły nie są dostępne, ani nie można ich samodzielnie stworzyć. Kolejną wadą jest wydajność. Platformy te polecane są zwłaszcza małym oraz średnim przedsiębiorstwom. Większa liczba zamówień i produktów powoduje powolniejsze działanie systemu.

    2. Platformy oparte na płatnej licencji

    Do nich zaliczamy takie rozwiązania jak: SAP Hybris, Magento Commerce.

    W tym dziale znajdziemy bardziej zaawansowane platformy z większymi możliwościami. Jednak wybierając platformę opierającą się na licencji, musimy pamiętać o wyższych kosztach, jakie poniesiemy. Taki system bowiem może kosztować od 75 tysięcy rocznie, do kilkuset tysięcy rocznie. Do kosztu samej licencji, należy doliczyć także koszty jej wdrążenia. Za tak wysoką cenę dostajemy rozwiązanie klasy Enterprise, które doskonale da sobie radę ze wszystkim, co znajdzie się na stronie. Polecane zwłaszcza dużym przedsiębiorstwom. Rozwiązanie to jest w stanie obsłużyć ogromną liczbę produktów, w krótkim czasie obsłuży także zamówienia, będzie również przechowywało numery kart kredytowych. Platforma tego typu posiada wiele zaawansowanych narzędzi promocyjnych, pomocnych przy każdej działalności. Posiadanie takie platformy jest jak najbardziej opłacalne tak jak w przypadku popularnego sklepu Amazon.

    3. Platformy Open-Source

    Do nich zaliczamy takie rozwiązania jak: Prestashop, Woocommerce, Virtuemart, Magento.

    Wśród platform Open-Source znajdują się równie deykowanesystemy do sprzedaży produktów oraz systemy CMS, kiedyś zarządzające treścią a aktualnie służące do prowadzenia sklepów online. Dzięki takim platformą możemy w dowolny sposób modyfikować sklep. Mamy pełny dostęp do kodu, wielu modułów, do różnych rodzajów płatności, narzędzi pomagających przy sprzedaży, dostawy. Mając dostęp do kodu, możemy wpłynąć na szatę graficzną czy wprowadzić unikalne funkcje, znajdujące się jedynie w naszym sklepie. Możemy między innymi wprowadzić system, którego zadaniem będzie dostosowywanie cen do cen produktów konkurencyjnych firm. Możliwe będzie także udostępnianie danych treści tylko wybranym użytkownikom. Takie zmiany przeprowadza się przy pomocy kodu. Stworzenie pewnych modułów wymaga wiele pracy.

    4. Platformy dedykowane

    Do nich zaliczamy takie rozwiązania jak: 2ClickShop, Ideo e-commerce, i-Systems.

    Wśród nich znajdują się dedykowane sklepy internetowe stworzone od postaw, lecz oparte na gotowych CMS-ach, a także wdrążenie całkowicie dedykowane, czyli wszelkie sklepy oparte na Framework, lecz napisane od podstaw. To niezwykle kosztowne wdrążenia, ponosimy przy nich także spore ryzyko. System musi być na bieżąco aktualizowany pod względem bezpieczeństwa. Wszystkie czynności związane z elementami systemu, wiążą się z pracami programistycznymi.

    Często wybierane platformy to:

    1. Magento

    Magento, jest to platforma e-commerce, dzięki której można stworzyć skalowalne rozwiązanie sprzedaży internetowej, takie jak B2Calbo B2B. Dostępna jest wersja Magento Community Edition oraz Magento Enterprise Edition. Magento Community Edition, umożliwia dowolny rozwój oraz skalowanie. System może być, zmieniamy i udoskonalany pod względem funkcjonalności oraz ilości modułów. Dostęp do kodu nie wymaga licencji, co jest ogromną zaletą platformy.

    2. Presta Shop

    Presta Shop należy bez wątpienia do jednych z najczęściej wybieranych platform e-commerce. Presta Shop gwarantuje przede wszystkim doskonałą wydajność oraz rozbudowane funkcje. System jest bardzo łatwy w obsłudze. Jest to sporą zaletą zwłaszcza dla firm, które dopiero rozpoczęły swoją działalność handlową w internecie i niewiedzą do końca, jak działają platformy e-commerce. Presta Shop swoją funkcjonalnością dorównuje platformie Magento, system polecany jest zwłaszcza początkującym właścicielom sklepów, jak i tym średnio zaawansowanym. Narzędzie poradzi sobie zarówno ze średnią, jak i dużą ilością produktów.

    3. Woo Commerce

    Wiele przedsiębiorców wybiera także platformę Woo Commerce, która jest pluginem WordPressa. Dodatek zyskał wiele zadowolonych klientów, a to wszystko zawdzięcza prostej instalacji, a także łatwej zmianie ustawień. Woo Commerce należy do prostych platform, jednak równie zaawansowanych. Można dzięki niej bez problemów obsługiwać sklep. Do największych wad tego komponentu możemy zaliczyć przede wszystkim brak automatycznej zmiany statusów zamówień, brak możliwości konfiguracji kosztów przesyłki. W celu ulepszenia platformy konieczne jest zainstalowanie płatnych wtyczek. Zaletami systemu są niskie koszty wdrążenia, łatwa obsługa, brak konieczności korzystania z pomocy profesjonalnych programistów. Woo Commerce jest polecaną platformą zwłaszcza przy małych sklepach.

    Decydując się na odpowiednią dla naszego biznesu platformę, warto wziąć pod uwagę także wszelkie bonusy, jakie dostaniemy w zamian za skorzystanie z danego rozwiązania. Należy zapoznać się również ze wszystkimi możliwościami danych platform, aby wybrać jak najlepszą opcję dla naszego sklepu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here